Ubetinget vigpligt:
- Når man møder "trekant på spids"
- Ved Vigelinie (populært kaldet hajtænder),
- Ved Stoplinie,
- Hvor STOP tavlen er opsat,
- Ved udkørsel fra parkeringsplads,
- Ved udkørsel fra ejendom eller grundstykke,
- Ved udkørsel fra tankstation el. lign.,
- Ved udkørsel fra markvej eller sti,
- Ved udkørsel fra gågade,
- Ved udkørsel fra Opholds- og legeområde,
- Ved møde med fly i lufthavnsområde,
Man har endvidere ubetinget vigepligt ved udkørsel over fortov, cykelsti eller rabat, som er hævet over kørebanen på den vej man kører ind på, eller som har en ændret belægning i overkørslen, f.eks. brosten.
Højre vigepligt:
Højre vigepligt vil sige, at man skal holde tilbage for al kørende færdsel fra højre side, og samtidig sikre sig, at evt. færdsel fra venstre side både kan og vil holde tilbage.
Alle steder hvor man ikke har ubetinget vigepligt, gælder reglen for højre vigepligt - lige bortset fra vognbaneskift og sammenfletning.
Vognbane skift:
Ved vognbaneskift, eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden, skal man sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre.
Når man ændrer placering på kørebanen f.eks. fordi man vil forbi en parkeret bil, så foretager man også et vognbaneskift. Vognbaner behøver ikke at være afmærkede med hvide (eller gule) striber, det er nok at to biler kan køre ved siden af hinanden.
Sammenfletning:
Kørende i tilkørselsbane (accelerationsbane) skal tilpasse sin hastighed til færdslen i den vognbane, som skal benyttes under den fortsatte kørsel, og forlade tilkørselsbanen, når det kan ske uden fare eller unødig ulempe. Kørende i den vognbane, som færdslen i tilkørselsbanen skal køre ud i, skal, om nødvendigt ved at nedsætte hastigheden, lette udkørslen fra tilkørselsbanen.
Hvor antallet af vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning, formindskes, skal de kørende under gensidig hensyntagen tilpasse deres kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt at ændre hastigheden. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner.
Placering:
Ved ligeud kørsel skal man normalt køre midt i vognbanen længst til højre, og kun bruge en eventuel vognbane til venstre for denne til overhaling eller kørsel forbi holdende. Hold normalt så langt til højre på kørebanen, som hensynet til cyklister, knallertkører og eventuelle fodgængere tillader.
Skal man svinge til højre i et kryds, skal man trække helt ud til kørebanens højre kant, og dermed lukke af for cyklister.
Skal man svinge til venstre i et kryds, skal man trække ud til midten af kørebanen, eller placere sig i vognbanen længst til venstre. På en vej med ensrettet færdsel, skal man placere sig helt ovre i venstre side af kørebanen.
Tegngivning og signal:
Man giver signal med hornet eller ved at blinke med forlygterne. Man giver tegn med blinklyset eller stoplyset.
Når det er nødvendigt for at advare andre trafikanter om en fare, skal man gøre det ved kortvarigt at bruge hornet eller ved at blinke med forlygterne. I alle andre tilfælde er det forbudt at bruge hornet.
Kørende skal altid give tegn før igangsætning fra kanten af vejen, ved vending og svingning. Ved vognbaneskift, eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden, skal kørende give tegn, når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel, men ellers ikke.
På motorvej skal der altid gives tegn, når man fletter ud på motorvejen, ved overhaling samt ved ethvert vognbaneskift på motorvejen.
Standsning og parkering:
Ved standsning forstås enhver frivillig hensætning af køretøjet som varer under 3 minutter. Det er ligegyldigt om føreren befinder sig i køretøjet eller ej.
Ved parkering forstås enhver hensætning af køretøjet i over 3 minutter.
Standsning kortere end 3 minutter, eller standsning for af- eller påstigning af passagerer, eller af- eller pålæsning af omfangsrigt eller tungt gods, anses dog ikke for parkering.
Standsning og parkering forbudt:
- På fodgængerfelt, eller inden for en afstand af 5 m. inden feltet,
- I vejkryds, eller inden for en afstand af 10 m. fra den tværgående kørebanes eller cykelstis nærmeste kant,
- Ud for udkørsel fra cykelsti, eller inden for en afstand af 5 m. inden udkørslen,
- På jernbaneoverkørsel eller anden overkørsel,
- På en sådan måde, at færdselstavle eller signal derved dækkes,
- På bro over motorvej, i viadukt eller tunnel,
- På midterrabat, helleanlæg og lign. steder,
- I eller ved uoverskueligt vejsving,
- På eller i nærheden af uoverskuelig bakketop,
- På strækning, hvor kørebanen før vejkryds ved hjælp af spærrelinier er inddelt i vognbaner eller inden for en afstand af 5 m før begyndelsen af en sådan strækning,
- Ved siden af spærrelinie, hvis afstanden mellem køretøjet og linien er mindre end 3 m, og der ikke mellem køretøjet og spærrelinien findes en punkteret linie,
- I krybespor,
- På afmærket holdeplads for hyrevogne,
- På motorveje og motortrafikveje,
- Hvor der er ubrudt gul kantstensafmærkning,
- På cykelsti, gangsti og fortov (såvel helt som delvist),
- På afmærket busstoppested, ikke nærmere end 12m på hver side af skiltet.
Parkering forbudt men standsning tilladt:
Parkering må endvidere ikke ske:
- Nærmere end 30 m. fra jernbaneoverkørsel,
- Ud for ind- og udkørsel til og fra ejendom, eller i øvrigt således, at kørsel til eller fra ejendom væsentligt vanskeliggøres,
- På kørebanen på hovedveje uden for tættere bebygget område,
- Ved siden af andet køretøj, som holder ved kørebanens kant, bortset fra tohjulet cykel, knallert eller motorcykel uden sidevogn,
- På anden måde, så adgangen til andet køretøj herved hindres, eller dette ikke kan føres fra stedet,
- Hvor der er punkteret gul kantstensafmærkning,
- I opholds- og legeområder, udenfor særligt afmærkede pladser.
Her er tilladt at standse og parkere i venstre side:
- På ensrettede veje,
- På mindre befærdede veje (stille villaveje).